Plan Urządzenia Lasu
Zakres i harmonogram prac nad sporządzeniem
planu urządzenia lasu
Plan sporządzają specjalistyczne jednostki wykonawstwa urządzeniowego spoza Lasów Państwowych (państwowe lub prywatne). Prace nad planem (aż do momentu zatwierdzenia) trwają z reguły około dwóch lat.
Etapy wykonania projektu planu urzadzenia lasu:
1. Złożenie wniosku przez dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych odnośnie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganej w prognozie oddziaływania planu u.l. na środowisko do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) i Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego (PWIS) (min. 6 miesięcy przed ogłoszeniem przetargu na wykonanie prac). Wniosek powinien zawierać propozycje zakresu i stopnia szczegółowości prognozy oddziaływania na środowisko planu urządzenia lasu.
Uzgodnienie to winno być dokonane w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku o uzgodnienie.
2. Zwołanie Komisji Założeń Planu (KZP)
Po uzyskaniu stosownych uzgodnień, dyrektor RDLP zwołuje Komisję Założeń Planu (KZP), której zadaniem jest wypracowanie „Założeń do sporządzenia projektu planu u.l.”.
Uczestnikami KZP są: przedstawiciele nadleśnictwa, RDLP, ZOL.
3. Konsultacje społeczne wypracowanych „Założeń do sporządzenia projektu planu ul” mają następujący przebieg:
Podanie informacji w lokalnej prasie oraz Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) RDLP o:
- przystąpieniu do opracowania planu,
- możliwościach zapoznania się z założeniami,
- sposobie i miejscu składania uwag i wniosków (w terminie 21 dni),
- właściwości rozpatrywania uwag i wniosków.
4. Wyłonienie w drodze przetargu publicznego wykonawcy projektu planu u.l. wraz z prognozą oddziaływania planu u.l. na środowisko (nie później niż w 9 roku obowiązywania planu u.l.).
5. Wykonanie prac terenowych, a następnie kameralnych przez wykonawcę planu, wykonanie zestawień zbiorczych danych inwentaryzacyjnych wraz z ich zobrazowaniem na mapach przeglądowych, zaprojektowanie wskazówek gospodarczych, aktualizacja Programu Ochrony Przyrody (POP), sporządzenie prognozy oddziaływania planu na środowisko.
6. Zwołanie przez dyrektora RDLP Narady Techniczno-Gospodarczej (NTG).
Przedmiotem Narady jest:
- przedstawienie analizy gospodarki przeszłej przez nadleśniczego i koreferatu inspekcji LP oraz dokonanie oceny gospodarki przeszłej przez dyrektora RDLP
- przedstawienie projektu planu u.l. w formie referatu wykonawcy i koreferatu nadleśniczego oraz Inspekcji LP,
- omówienie projektu programu ochrony przyrody na podstawie referatu wykonawcy,
- przedstawienie prognozy oddziaływania planu u.l. na środowisko przez wykonawcę,
- sporządzenie przez wykonawcę, protokołu z ustaleń NTG, zatwierdzanego przez dyrektora RDLP. Uczestnikami są: przedstawiciele RDLP, DGLP, Inspekcja LP, ZOL, wykonawca.
7. Podanie do publicznej wiadomości informacji o możliwościach zapoznania się z projektem planu u.l. oraz prognozą oddziaływania planu na środowisko.
8. Przekazanie protokołu wraz z projektem planu u.l. oraz prognozą oddziaływania na środowisko do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) i Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego (PWIS) z prośbą o wydanie opinii w ustawowym terminie 30 dni.
9. Zwołanie przez dyrektora RDLP Komisji Projektu Planu (KPP) poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej i w BIP. Ma ona formę debaty publicznej.
Po uzyskaniu stosownej opinii w sprawie prognozy oddziaływania planu na środowisko oraz ewentualnych uwag i wniosków, odbywa się Komisja Projektu Planu przedmiotem której jest:
- omówienie opinii, i zgłoszonych uwag i wniosków,
- wstępne sformułowanie uzasadnienia dotyczącego projektu planu u.l. i ustosunkowanie się do uwag i wniosków zgłoszonych przez społeczeństwo.
10. Sporządzenie przez dyrektora RDLP, pisemnego podsumowania, które zawiera:
- uzasadnienie wyboru rozwiązań właściwego wariantu planu u.l.,
- informacje o udziale społeczeństwa w opiniowaniu projektu planu,
- informacje w jaki sposób i w jakim zakresie uwzględniono ustalenia zawarte w prognozie (w tym propozycje monitoringu), opinie RDOŚ i PWIS.
11. Skierowanie projektu planu u.l. poprzez Dyrekcję Generalną LP wraz z podsumowaniem do zatwierdzenia przez ministra właściwego ds. środowiska.
Po otrzymaniu decyzji MŚ zatwierdzającej, plan urządzenia lasu, dyrektor RDLPpodaje informację do publicznej wiadomości, umożliwia zapoznanie się z jego treścią wraz z uzasadnieniem i podsumowaniem. Następnie przekazuje decyzję wraz z posumowaniem do RDOŚ oraz do PWIS.
Realizację zatwierdzonego planu urządzania lasu nadzoruje Minister Środowiska oraz Dyrektor RDLP w ramach nadzoru nad bieżącym funkcjonowaniem nadleśnictwa.
Podstawowe części składowe planu to:
1. Opisanie ogólne - elaborat (tom 1)
2. Program Ochrony Przyrody (POP)
3. Opisy taksacyjne lasu (tom 2)
4. Plany zagospodarowania lasu (tom 3), z zakresu hodowli i użytkowania lasu
5. Mapy:
- gospodarcze, skala 1:5000
- gospodarczo-przeglądowe skala 1:10000
- przeglądowe, tematyczne skala 1:25000
- sytuacyjne skala 1:50000
Razem z planem urządzenia lasu przekazywana jest baza danych (w formacie *mdb) oraz leśna mapa numeryczna (LMN).
Okres obowiązywania planu urządzenia lasu dla Nadleśnictwa Brzesko: 2014 – 2023.